lördag 19 december 2009

Jesus vs SJ

När jag vaknade i morse såg jag hur snön fullständigt yrde ner, min första tanke var "jag kommer inte komma hem ikväll". Jag kollade Sj:s trafikinfo, mitt tåg var inställt och ersatt med buss. Buss i detta väder kan vara precis vad jag önskade mig, speciellt då det kommer innebära att jag missar anslutningen i Linköping, och även den i Katrineholm. Jag kanske hade kommit hem innan midnatt, i bästa fall. Men SJ:s hemsida är om möjligt ännu mindre pålitliga än deras tågtider, så jag knatade ner i yrvädret för att hämta ut mina biljetter och förhoppningsvis få bättre besked. När jag kommer till station står morgontåget till Linköping på perrongen, alltså skulle det avgå, men inte mitt. Orättvist!

Jag pulsade hem lagom irriterad, klev innanför dörren 08:05. Då slogs jag av tanken att ta morgontåget istället, och därmed undvika buss och alla då kommande förseningar. Det skick jag befann mig i då, var allt annat än stylat och frukostätet, jag var långt ifrån färdigpackad. Om jag skulle med tåget var jag tvungen att lämna lägenheten om 15 min. Det var värt ett försök. Efter att ha suttit på resväskan för att få ihop den, dragit en mössa på huvudet istället för att platta håret och slängt frukosten istället för att äta den staplade jag ut ur lägenheten 16 min senare. Jag får då springa med mina två gigantväskor + macan, i snö med högklackat. Skorna var jag tvungen att ha på mig då de inte gick ned i väskan. Det passet ned till tåget var mer fysiskt ansträngande än att bestiga Keb.

Nu kom näsa problem, att åka med en biljett som inte är giltig på det tåget. Trots min osminkade nuna lyckas jag smila mig till en plats. Turen höll i sig även vid nästa byte. Men i Katrineholm tog det stopp, nästa tåg till hålan var det som jag skulle åka med enligt biljetten. Jag fick därför sitta och vänta in det tåg jag åkt ifrån, jag fick vänta i 2,5 timme! Men jag hann med det, och det hade jag inte gjort annars. Nu är jag på plats, 9,5 h senare. Tjohoo!

1 kommentar: