tisdag 27 oktober 2009

Jag är dopad

Den 1 juli 2004 genomförs den största förändringen av de svenska antidopingreglerna sedan dessa infördes i slutet av 70-talet. Förändringarna är resultatet av att RF-stämman 2003 ställde sig bakom den s.k. världsantidopingkoden (World Anti-Doping Code), vars bestämmelser nu alltså förts in i det svenska regelverket.

För att en substans eller metod ska föras upp på dopinglistan krävs att den antingen kan maskera bruk av annan substans eller att de uppfyller två av följande tre kriterier:

- Att den är prestationshöjande,
- Att den är potentiellt hälsovådlig
- Att den bryter mot ”spirits of sports”


Jag väljer då metoden "träning". Den metoden uppfyller väl det första kriteriet, det är ofta själva målet. När det gäller punkt två vet jag många som kan styrka att metoden "träning" är potentiellt hälsovådlig. Har ni hört talas om idrottsskador? Jag kan till och med dra det så långt att det finns en grupp människor som trillat av pinn när de använt metoden. Träning är doping? Nu ska jag gömma mina träningskläder och förneka allt. Det är ju olagligt!

1 kommentar: